zondag 2 maart 2014

Workshop macrofotografie


Gisteren was ik in de Orchideeënhoeve in Luttelgeest voor een workshop macrofotografie. Deze werd gegeven door Foto-Workshop.nl.
Macrofotografie lijkt misschien niet moeilijk, gewoon dichterbij komen en foto maken, maar dat valt nog wel tegen.
Hele kleine scherptediepte, beweging, op het juiste punt scherpstellen, statief gebruiken, allemaal dingen, waar je rekening mee moet houden en die soms net even anders zijn als bij "gewone" fotografie.
Dit werd allemaal keurig uitgelegd en met voorbeelden van prachtige foto's duidelijk gemaakt.
En toen mochten we, 11 deelnemers, zelf aan de slag. Het doel was niet zoveel mogelijk foto's te maken, maar aan het eind van de dag met (een paar) foto's naar huis te gaan, die helemaal naar je zin zijn.
Twee keer mocht iedereen een foto afdrukken, die werden besproken. Zeer leuk en leerzaam.
Al met al een dag met heel veel leermomenten, genoeg om zelf verder mee aan de slag te gaan.




2 opmerkingen:

  1. Dat lijkt me zeker niet makkelijk, ik heb zelf altijd erg veel moeite om de camera echt stil te houden en dat geeft zélfs op mijn simpele camera al gauw problemen. Je laatste twee foto's vind ik het best gelukt maar ik heb er natuurlijk de ballen verstand van én ben eigenlijk niet heel gek op macro foto's...al is die vlinder daar dan weer een uitzondering op, práchtig al die sprieterige onderdelen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig hoor, mijn favoriet is de eerste foto, de wereld achter de plant gevangen in één druppeltje. Waarbij de fraaie bloem eigenlijk ondergeschikt is aan het kleine druppeltje!

      Verwijderen